torsdag 4 mars 2021

5 mars - mer lättläst korrelation med nedre diagonalen och pivotering

 Hej, Av en ren slump märkte jag att de nu lagt in en extra kryssruta i korrelationskommandot, så man slipper få den övre diagonalen i korrelations-matrisen.

Kommando: Analyze - Correlate - Bivariate 

Lägg in variablerna i högra rutan som vanligt.

Kryssa för ett extra val (se nedan, röda strecket visar):




Då kommer korrelationsmatrisen bli så här lättläst:

Vill du få matrisen ännu mer lättläst?
Ja, då kan du pivotera tabellen.

Dubbelklicka på tabellen.
Högerklicka och välj "Pivoting Trays" från Popupmenyn.

Dra upp "Statistics"-delen till Layer (se pilen).

Så hamnar Statistics i lager, och du kan bläddra mellan 3 lager: korrelationskoefficienter, Antal dvs N och slutligen signifikansvärdet.

Här nedan är det första lagret valt dvs Pearson Correlation:

När du är klar klickar du utanför tabellen så kommer du ur editeringsläget och tillbaks till själva outputfönstret igen. 

Tack för titten! 

Gunilla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kan du inte mata in MINUS-tal i dialogboxarna?

Har du också varit med om att du inte kan mata in minustal inne i dialogboxarna i SPSS Statistics? Till exempel i RECODE-kommandot. När jag ...